Független
Iparművészeti
Kortárs
Szalon

nacsa_rozalia_textile_artist_works-1

Nacsa Rozália

Az ELTE Informatikai Karán tanított és a Kar kommunikációs igazgatója volt.

Nyugdíjazása után kezdett el a selyemfestéssel foglalkozni és nagyon sokféle technikát kipróbált.

"Elmondhatom, hogy szinte nincs is olyan, „hagyományos” selyemfestési technika, amit ne ismernék.
Pár évvel ezelőtt rátaláltam a márványozó (marbling, Ebru) technikára. Ezzel a XII. század óta létező
technikával eredetileg különleges papírokat festettek. Több, mint egy évnyi olvasgatás, kutakodás,
kísérletezés után úgy hiszem sikerült jól adaptálnom ezt a megoldást a selyemfestésre is,
kendőket, sálakat készítek ezzel a technikával.
A márványozás tulajdonképpen egyfajta "vízen festés", melynek lényege, hogy a megfelelően sűrített,
megfelelő mennyiségű vizet megfelelő méretű tálcába öntöm, majd a tálcában lévő víz felszínére a vízzel
összehangolt, megfelelő fajsúlyú festéket helyezek. Az így elhelyezett festék a vízzel, a levegő
páratartalmával, a hőmérséklettel és számos más tényezővel együtt „élni” kezd és némi rásegítéssel
különleges mintázatok alakíthatók ki a víz felszínén. Végül a selyem a mintázott vízre terítve átveszi a
mintát. Ezután rögzítem a kendőn/sálon az így rákerült festéket. A készítés során mindvégig természetes
anyagokkal dolgozom."

Az így megfestett selymeken a színek ragyogóak és az anyag selymessége, lágysága,
légiessége megmarad a festés után is. A sálak, kendők kézzel moshatók, vasalhatók és nem eresztik a
színüket.